Staffan Irving och Roger Hademalm ville göra mer än röra om på ytan – de ville förändra på djupet. Tjugo år senare har de inte bara levt sin dröm – de har lärt sig hur man köper och säljer bolag, fått företaget att växa och inlett satsningar på nya affärsområden.

Rogerkliarsig

Historien om [i.o.h] började för ganska så exakt 20 år sedan. Staffan Irving och Roger Hademalm arbetade som ledarskapskonsulter i ett mindre bolag inom Eductus. Men ambitionen att starta något eget var stor, de ville komma närmare organisationerna och hjälpa företagen att förändras på plats.

Efter ett delvis turbulent uppbrott med Eductus lyckades Roger Hademalm och Staffan Irving komma loss och få med sig en del kunder och i november 1994 stod de så äntligen på egna ben. Efter ett bra första år och ett kärvare andra år, då de dessutom fått tillökning i form av delägaren Thomas Nilsson, insåg de att de måste hitta en alternativ inkomstkälla.
Det hade gått månader utan att någon av dem hade kunnat ta ut lön.

Tillsammans med Norrbottenskuriren skapades seminarieserien Efter tre. Seminarierna var drygt två timmar långa och finansierades genom att företag köpte årskort – så att deras anställda kunde få lite inspiration.
– Många företag hade slentrianmässigt säsongsbiljetter till sportevenemang som de anställda fick ta del av, men det fanns inget alternativ. Vi märkte vilket sug det var efter något annat, berättar Roger Hademalm, numera vd på [i.o.h] organisationsutveckling.

Efter tre blev en succé. Med namn som Curt Nicolin, Bo Strömstedt, Göran Kropp, Gunde Svanoch Bo Widerberg – som precis hade fått en Guldbagge och blev Oscarsnominerad när han satt på flyget till Luleå – fick företaget publicitet och blev ett namn att räkna med.
– Jag påstår att det var som gjorde att vi fick skjutsen…, säger Roger Hademalm
– Och det var det som gjorde att vi fick jobb! inflikar Staffan Irving.

Förutom att företaget hamnade på fötter ekonomiskt igen, innebar satsningen på Efter tre dessutom att konsulterna på Irving & Hademalm kunde förkovra sig och utvecklas själva – utan att behöva betala för det.
– Vi valde ut vilka vi ville träffa för att vi ville lära oss och få perspektiv på det vi själva gjorde. Det var en guldgruva för oss, att kunna tillbringa flera timmar på resande fot tillsammans med dessa inspiratörer, berättar Roger Hademalm.

Parallellt med satsningen på Efter tre satsade företaget på ett nytt affärsområde. 1997 bildades dotterbolaget bemanningsföretaget Kollega – som i socialdemokratiska Norrbotten såg som något av en styggelse.
– Vi tog in kompetenta människor som inte hade jobb, utbildade dem och sedan hyrde vi ut dem. Det var inte populärt – vi blev till och med anklagade för att syssla med prostitution- Men när LO Norrbotten hyrde in vår personal till sin växel tystnade kritiken, berättar Roger.

Kollega frodades, växte och från att ha suttit hemma på lägenhetsgolvet och skickat fakturor hade Irving och Hademalm plötsligt professionella styrelseuppdrag att sköta – och hann inte riktigt med. Efter bara två år var det dags att släppa Kollega och norska bemanningsföretaget Olsten staffing ville gärna köpa.
– Jag hade aldrig sålt ett bolag förut och klev in själv i ett rum i Stockholm med fyra kostymklädda herrar, varav två var amerikanska advokater. De pratade om ”due diligence” och ”letter of intent” och jag hade inte en aning om vad det var. Då ursäktade jag mig, gick ut och ringde till min kollega i Luleå och bad honom hitta bästa advokaten han kunde inom fem minuter, och be honom ringa upp, berättar Roger.
Det var ett bra beslut. På den tiden var det vanligt att man fick betalt i aktier men som äkta norrbottningar krävde de riktiga pengar som skulle synas på kontot. Företaget fick ännu en skjuts och det var slut på att sitta och skriva fakturor på golvet.

Samtidigt som den ekonomiska utvecklingen gick framåt var stämningen inom företaget dämpad. Inom en treårsperiod hade två av kollegorna – båda väldigt unga – gått bort hastigt.
– Det var en tung period för oss alla. Några år senare trappade Staffan ner och då blev det också svårt, dels emotionellt för oss andra, men även för företaget. Han var den som hade djupast kompetens med sin bakgrund som familjeterapeut och då tappade vi en stor del av den biten, berättar Roger.
Men tunga tider bär också med sig utveckling. Samtidigt som Staffan trappade ner och till slut pensionerade sig hade Håkan Eriksson valt att fördjupa sig och läsa en mastersexamen inom organisationsteori.
– Gemensamt för både Håkan och Staffan – ja, för företaget i stort – är att vi inte ska skriva någon på näsan. Vi vet att de som deltar i våra program egentligen kan och vet hur saker ska göras – men vi skapar situationer där det uppstår lärande utan att behöva stå och föreläsa, berättar Roger Hademalm, och fortsätter:
– Men där Staffan hela tiden hade börjat med det mänskliga perspektivet började Håkan angripa problem utifrån ett organisatoriskt perspektiv. Det gav en helt annan dimension till vårt arbete och utvecklade det vidare.

En period av föryngring och expansion inleddes. Företaget bytte namn från Irving & Hademalm till[i.o.h.] organisationsutveckling, och från att ha varit kring en handfull konsulter började fler komma till. Viktoria Mettävainio var en av de första i en rad av nytillskott.
– Jag har haft en relation till [i.o.h.] sedan jag var 25, och alltid känt att företaget legat mig varmt om hjärtat – som relativt ung kvinna blev jag sedd och tagen på allvar, säger Viktoria Mettävainio.
Hon kom in i företaget 2005 och stod för en radikal sänkning av genomsnittsåldern.
– Till att börja med var vi väldigt nära, som en andra familj. Vi bodde ofta hemma hos varandra och hade full koll på vad alla hade för sig professionellt. Med åren har det förändrats – både för att vi inte behöver tänka på ekonomin på samma sätt, men också för att vi har blivit fler. Det som inte har förändrats över tid är att vi alla sluter upp bakom varann om någon stöter på problem, säger Viktoria Mettävainio.

Den senaste tiden har företaget haft för ambition att bredda sin verksamhet från konsultverksamhet och organisationsutveckling även till rekrytering. 2011 köpte man en del av rekryteringsföretaget Qsearch, som är koncentrerad på bank-, försäkrings- och den finansiella sektorn. [?.o.h.] sålde sin andel av företaget året därpå, men i samband med det startades [v.i.p] search & rekrytering, med fokus på den kommunala sektorn och landstingssektorn.
– Det är ett nytt affärsområde där vi har ett antal uppdrag och hoppas få fart på verksamheten snart. Det är bra att ha ett ben till att stå på, säger Roger Hademalm.