Hoppa till innehållet
29 mars 2021

Spaning av Anders Lithner

Intervjuad: Anders Lithner, VD, Brand Metrics

Vilka trender ser du som kommer påverka vårt samhälle mest de närmaste 3 åren?
  • Pandemin, pandemibekämpningen och rekylen när vi blåser faran över
  • Relativiseringen av sanningen, där inte bara åsikter skiljer olika grupper åt utan också uppfattningen om hur världen är beskaffad
  • Klimatfrågan
 Vilka konsekvenser kommer de trenderna ge?

Jag hoppas att den uppväxande generationen upplever att pandemin och bekämpningen av den har stulit dyrbara ungdomsår från dem, i en tid där såväl woke-vänster som alt-höger har varit så snabb att döma andras åsikter att de dessutom levt under en sorts åsiktsförtryck och att de snart unisont säger, nu får det vara nog. Och att det därför startar en positiv rörelse i vilken de unga tar för sig av varje dag som om den vore den sista och där det på nytt blir tillåtet att säga vad man tycker och tror på. Och slutligen att kraften i ett sådant positivt decennium är precis vad som behövs för att vända klimattrenden i rätt riktning. Efter globala kriser brukar det bli fest.

Vilka omvärldsfaktorer påverkar din bransch mest just nu?

Min bransch är den globala medie- och annonsmarknaden. Den viktigaste trenden där är att det snabbt blir svårare att spåra människors digitala beteende. GDPR och liknande lagstiftning sätter upp legala hinder, samtidigt som tekniker som tredjepartscookies tas bort av de stora tech-plattformarna och personlig integritet skapar opinion.

Den andra viktiga trenden är att fler och fler inser att utan människor som får lön för att beskriva vad som händer i världen, alltså reportrar och journalister, blir det svårt att hålla koll på det, vilket också öppnar för vanföreställningar som att etablissemanget är en pedofilring som äter barn

Vilka konsekvenser kommer de faktorerna få?

Båda dessa trender leder i samma riktning. Den första – att det är svårt att spåra människors data på nätet – leder till att de som vill påverka andra, t ex att komma och handla i en viss butik, måste göra det med starka kommunikativa idéer och riktigt bra marknadsföringsmaterial som exponeras i trovärdiga mediekanaler. Det går inte bara att visa upp ett par röda skor för en webbläsare som används för att söka på röda skor när samma webbläsare råkar hamna på ettgottskratt.se

Det gör att de stora marknadsföringsbudgetarna styrs om till att bli ambitiösa insatser i seriösa medier. Och glädjande nog sammanfaller den effekten med effekten från den andra trenden. Såväl människor som stater inser allt klarare att professionell journalistik är viktig, varpå fler tecknar prenumerationer och legala insatser görs för att taxera medier utan journalistik (sociala medier) och kanalisera pengar från dem till de medier vars personal (journalister) producerar det innehåll som delas där.

Sammantaget betyder detta, med lite tur, att politiska åsikter och videos på söta djur, får ett lite mindre utrymme i vår samtidskultur och faktabaserad återgivning av vad som händer och hur världen är beskaffad, får lite större.

Och om dessa trender gifter sig med en ungdomsrörelse som har fått nog av att sitta pandemiinlåsta och glo på en skärm där hatiska åsikter bryts mot varandra; som i stället går ut, raka i ryggen, i en nyöppnad värld. Ja, då blir det nog bra alltihop till slut.

Vilket medskick/råd skulle du ge en yngre ledare i din bransch?

Var inte så upptagen av det faktum att du är just en ledare. Själv kan du ändå inte uträtta så mycket. Idolisera inte Jobs, Gates, Musk och allt vad de heter. Tittar man närmare så är det samarbete som gjort också deras organisationer starka, inte messiasgestalterna. Öppenhet, för annorlunda tankar, konstiga partnerskap och idéer som uppstår när människor tumlar omkring, är förklaringen till att en del nya företag på ett decennium blivit större än 150-åriga industrijättar. Min gissning är att detta är en trend som bara kommer växa i takt med att den traditionella ekonomins gamla gubbar lämnar in.

Hur arbetar en bra projektledare, Viktoria?
8 apr 2021

Vad är skillnaden mellan ett uppdrag och ett projekt? Ett projekt har tydliga...

Spaning av Karin Bodin, Polarbröd
6 apr 2021

Intervjuad: Karin Bodin, koncernchef, Polarbröd Vilka trender ser du som...

Spaning av Ewa Hagert
1 apr 2021

Intervjuad: Ewa Hagert, Yogainstruktör, Ewa Hagert Yoga Vilka trender ser du...

By Formsmedjan. Powered by Yago