Hur är en god ledare?
Den frågan ställer vi alltid i våra ledarutvecklingsprogram. Deltagarna får lista egenskaper och beteenden som de anser beskriver ett gott ledarskap. Det som ofta kommer upp är; lyhörd, glad och positiv, uppmuntrande, kunna kommunicera, vara tydlig, tillgänglig, objektiv, rak, ärlig, trevlig, närvarande, bra på att se helheten, lyssnar, konsekvent, empatisk, ställer upp för sina medarbetare, modig, inte konflikträdd, stabil, kompetent, prestigelös, har humor etc.
Efter att vi har reflekterat kring goda egenskaper och beteenden i ledarskapet och vilka förebilder och inspirationskällor deltagarna haft stryker vi över ordet ”ledare” och skriver ”medarbetare” och frågar; vilka av dessa egenskaper och beteenden kan vi stryka när det gäller att vara en god medarbetare?
Oftast är det ingenting som vi stryker. Ett gott ledarskap behöver ett gott medarbetarskap.
Enligt Susan Wheelan får man det bästa resultatet i en organisation när man utvecklar ledare och medarbetare samtidigt.
Både ledare och medarbetare behöver utvecklas och bland annat reflektera över sina uppdrag och mål, struktur, roller, värderingar, normer, sätt att kommunicera på, ge och ta feedback, samarbeta, lösa problem och konflikter, mötesteknik. En annan bra sak är också att reflektera över vilka förväntningar man har på varandra.
Är du intresserad att veta mer? Kontakta oss för mer information.
Lamborghini-rullning?
Det fick Roger och Per lära sig när de var hos Tjintokk i Slagnäs och höll i...
Tack!
för alla glada gratulationer och kommentarer IRL och på vår hemsida. De...
Oxelösunds Hamn stärker ledarskapet för framtiden med [i.o.h]:s stöd
”På samma sätt som vi investerar i kapacitet och infrastruktur för att möta...